Lahodné a výživné tahini

Lahodné a výživné tahini

13.11. 2019 | Blog a Dobroty

Sdílejte

Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Sdílet na Pinterest

Sezamová pasta tahini výborne chutí a poslúži nielen na prípravu slaných jedál, ako je hummus, ale vyčaríte s ňou aj skvelé sladké pokrmy – napríklad orieškové mrazené sušienky.

Sezamové maslo, ako jediné z orechových a semienkových masiel, má svoj špeciálny názov. Niet divu, tahini sa tradične používa v kuchyni Blízkeho východu a predstavuje neoddeliteľnú a nenahraditeľnú súčasť tamojších pokrmov. Rozšírilo sa aj do ostatných kuchýň, napríklad do bulharskej, severoafrickej a do mnohých ázijských. Sezamové semienka môžu mať rôzne sfarbenie, od bielych, žltých, hnedých cez červené až po čierne. Na našom trhu je k dispozícii najčastejšie svetlý sezam (lúpaný aj natural), menej často čierny sezam (ktorý je vždy natural). Sezamové pasty, ktoré sa u nás predávajú, sa prakticky vždy vyrábajú zo svetlého sezamu.

Sezamová pasta tahini tmavšia

Vyrobená z praženého svetlého sezamu natural. Vďaka obsiahnutej šupke má toto maslo výrazne sezamovú chuť a je zľahka horkasté. Môžete si kúpiť variantu bez soli alebo s obsahom trošky morskej soli.

Sezamová pasta tahini biela

Vyrába sa z praženého lúpaného sezamu. Má svetlú farbu a jemnejšiu, neutrálnejšiu chuť, než bežné tahini. Je nesolená a výborná do sladkých pokrmov.

Ako používať tahini

  • Bez tahini je hummus nepredstaviteľný
  • Ďalšou špecialitou je baba ghanoush – dajte celý baklažán do rúry a pečte pri vysokej teplote tak dlho, až bude šupka baklažánu spálená dočierna. Vydlabte vnútro baklažánu a zmiešajte ho s tahini, citrónovou šťavou a soľou
  • Ideálny je na šalátové dresingy.
  • Tahiny výborne funguje v rôznych sladkých nátierkach a krémoch, ktoré môžete použiť na prípravu tortových krémov, či krémov na muffiny, ako dip k ovociu alebo ako polevu (v tom prípade pridajte ešte kokosový tuk, v dezodorizovanej podobe je bez vône). Našou najobľúbenejšou kombináciou je sezamová pasta tahini + datľový sirup.
  • Do sušienok – skúste napríklad naše vyslovene letné mrazené sušienky

RC_0356_marazene-susenky_web1

O sezame

Sezamové semienko obsahuje veľké množstvo vitamínov a minerálov. Je vynikajúcim zdrojom medi, výborným zdrojom molybdénu a dobrým zdrojom vápnika, horčíka, zinku, železa a selénu. Niektoré z prvkov sa koncentrujú v šupke, napríklad v prípade vápnika je celých 90 – 95 % celkového množstva tohto minerálu obsiahnuté práve v šupke. Je tu však jedno ale. Časť tohto vápnika sa tu nachádza vo forme oxalátu (šťavelanu), ktorý je pre náš organizmus ťažko vstrebateľný. Ako zdroj vápnika sa teda lúpaný sezam a sezam natural možno nelíšia natoľko, ako by sa podľa tabuliek zdalo. Konzumácia šupky však má aj iné prednosti, prináša do stravy ďalšiu vlákninu. Sezam je zo všetkých semienok najbohatší na tzv. fytosteroly, ktoré veľmi prospievajú imunitnému systému, posilňujú ho a navyše pomáhajú znižovať hladinu nezdravého cholesterolu. Sezam obsahuje okolo 400 mg fytosterolov na 100 g, zatiaľ čo slnečnica asi 280 mg a tekvicové semienko asi 260 mg.
 

Aktuálne číslo našich Dobrôt

Dobroty 29 – jaro-léto 2021

Skúste dobroty, zdravé recepty a zľavy priamo vo vašom e-maili.

Prihlásenie

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Žiadny strach, na e-mail Vám pošleme obratom nové heslo.
Pokial vám neprišlo, skontrolujte si spamovú schránku.

Chcem sa prihlásiť

Košík

Nákupný košík je prázdny.